Epoker - tidsperiode inddelt i år
I dansk modeltog er tiden inddelt i epoker.
I oversigt ser det således ud;
Epoke IVc - 1980-1990
Jernbanenettet har i store træk sit nukendte udseende. Stats- og privatbaner moderniserer med nye tog
Highlights fra perioden;
1980-1986 | - | Albani lejer 3 stk DSB Hbis vogne til transport af ØL og mineralvand |
1983-1984 | - | Alle MA togsæt bliver malet i sølvfarve |
1984 | - | En del GS vogne ombygges til litra Gkks, ialt 370 stk |
1984 | - | De sidste MZ lokomotiver bliver designmalet |
1985 | - | DSB køber 100 st lukkede Litra Gbs i Holland |
1985 | - | Århus Oliefabrik udrangerer deres tankvogne |
1985 | - | Kosan Gas A/S ændres til Primegaz |
1986 | - | De sidste tankvogne fra Kuwait Petroleum 1984-86, tidligere Gulf Oil A/S indtil 1984, udrangeres |
1986 | - | Dansk Esso A/S udrangerer deres tankvogne. Dansk Statoil overtager vognene og udrangerer dem i 1990-92 |
1986 | - | 7 stk MR togsæt indsat som Englænderen mellem København og Esbjerg |
1987 | - | OHJ køber DSB MX 1009 (OHJ MX 102) |
1987 | - | Carlsberg udrangerer stort set alle deres godsvogne |
1988 | - | Lollandsbanen (LJ) køber DSB MX 1031 og 1033, lakeres orangerød i 1990. I drift til 2005 og solgt til STAB TMX i 2006 |
1988 | - | Tuborg Bryggerierne A/S udrangerer de sidste hvide ZB ølvogne |
1989 | - | Superfos ændres til Kemira |
1989 | - | IC3 togsæt begynder at køre |
1990 | - | MA sølvpil/lyntog tages ud af drift den 15. februar |
Epoke Va - 1990-2001
De faste forbindelser over Øresund og Storebælt binder jernbanenettet sammen.
Elektrificeringen er i gang men går efterhånden i stå.
Togsæt begynder at dominerer trafikken.
Highlights fra epoke Va
1990 | - | DSB IC3 MFA-MFB indføres, 92 togsæt bygges frem til 1998 og 4 let brugte købes i Sverige. I alt råder DSB over 96 togsæt |
1990 | - | 50 stk 4 akslet Eaos vogne bliver lejet fra AAE til DSB |
1990 | - | Kombidan Amba køber 25 stk DSB Sgmns. I 2001 kommer de til Railion. De udrangeres i 2004 |
1991 | - | De sidste DSB MX hensættes |
1991 | - | Lollandsbanen (LJ) køber DSB MX 1043 og MX 1004. MX 1043 udlejes til VLTJ i 2000-01 og i 2009 ændres denne til RTOG M36. MX 1004 sælges i 2006 til STAB MX 1004 |
1991 | - | Skagensbanen køber et ”Marcipanbrød” af Lollandsbanen |
1992 | - | Skagensbanen køber MX 1041 af DSB og yderligere OHJ MX 1038 i 1994. Fra 1991-1994 steg godsmængden fra 1600 tog til 72000 ton i fiskemel i containere |
1992 | - | DSB APO prototype lyntog tages ud af drift og sælges 1995 til Iran |
1992 | - | Post- og Telegrafvæsenet fra 1996 Post Danmark, køber af DSB 14 vogne, Pbm og P. De udrangeres i 1998 |
1994 | - | Skagensbanen anskaffer OHJ MX 1038 (M10) og en Köf III (SB T 52) |
1994 | - | Dansk Shell A/S udrangerer deres sidste tankvogne. En stor del forsvandt i 1989 |
1994 | - | De første DSB IR4 ER tog bliver sat i regional drift, kom hurtigt over i fjerntrafik |
1995 | - | De sidste DSB MY hensættes, en stor del er allerede solgt |
1995-1997 | - | MR/MRD togsæt moderniseres, hastigheden øges til 130 km/t og de males hvide og røde |
1995 | - | Stora Papyrus Dalum A/S (Maglemølle Papirfabrik i Næstved) lejer 59 DSB Hbis vogne. De udrangeres i 2001 |
1996 | - | De første af 25 stk DSB MK rangerlokomotiver kommer i drift |
1997 | - | Lollandsbanen indsætter MF-sæt |
1997 | - | Kalundborg Autotransport ombygger 6 stk Ks vogne til 2 stk Laados sammenbygget vogne, til transport af køretøjer. De udrangeres i 2003 |
1997 | - | Special Waste System lejer til 1999 5 DSB Hbis vogne til transport af kemikalier |
1998 | - | Iran køber et antal styrevogne ADns og ABns |
1999 | - | DSB EG 13 stk anskaffet som godslokomotiv til kørsel mellem Malmø – Padborg, samtlige EG overgår til Railion i 2001 |
1999 | - | De fleste DSB MZ III hensættes |
2000 | - | DSB ET Øresundstog, primær drift Helsingør – København H - Malmø |
2000 | - | DSB Desiro MQ, 3 togsæt lejes og indsættes på Svendborgbanen. I 2002 ankommer yderligere 12 togsæt i blågrå design |
Epoke Vb - 2001-2008
Begyndende liberalisering af jernbanetrafikken. Kun et par jernbaneoverfarter til overs.
DSB bliver selvstændig virksomhed
EG lokomotiver indføres
Øresundsbroen indvies
IC4 bestilles hos AnsaldoBreda
DSB gods bliver til Railion Denmark A/S
Highlights fra perioden;
2001 | - | DSB Gods bliver til Railion og senere DB Schenker Rail, stykgodstransporten nedlægges. DSB traktor ”Köf”, en del DSB EA, alle DSB EG, DSB Mziv og MK overgår til Railion. De sidste DSB MT og MH forsvinder |
2001 | - | Ejerskabet af Lille Nordbanen og de 5 tidligere privatbaner overgår til Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL A/S) |
2001 | - | Nordjydske Jernbaner (NJ) opstår ved en fusion mellem Hjørring Privatbaner (HP) og Skagensbanen (SB). Man køber OHJ MX 1009 (NJ M11) |
2002 | - | DSB lejer dobbeltdækker vogne litra B, Bk, og ABs |
2002 | - | Nordjydske Jernbaner køber DSB MY 1146 (NJ M17) |
2002 | - | Lollandsbanen køber DSB MY 1153, den bliver til M 38 og sælges igen i 2007 til Contec MY 1153 |
2003 | - | Arriva overtager kørslen på strækninger i Jylland og MR togsæt ommales delvis i Arriva farver |
2003 | - | BP Gas A/S udrangerer alle deres gas tankvogne |
2003-2005 | - | DSB IR 4 ER ommales til gråblå design |
2003-2007 | - | DSB IC3 MFA-MFB ommales i gråblå design |
2004 | - | Primagaz A/S sælger deres 5 boogietankvogne til Jagd Trading, som udrangeres i 2005 |
2004-2005 | - | Iran køber et antal styrevogne Adns og Abns |
2005 | - | DSB MR ommales til gråblå design |
2005 | - | Nordjyske Jernbaner indsætter 9. januar 4 Siemens Desiro togsæt på Skagensbanen. 2 togsæt kommer til i februar og 2. april kommer flere nye tog på Hirtshalsbanen |
2006 | - | DSB EA, DSB ME og enkelte DSB ABns bliver folieret i blå |
2006 | - | Pragtoget stopper ved køreplansskifte og ICE-TD overtager løbet. Der køres dog kun til Berlin. Fra København H udgår et andet løb som kobles i Hamburg HBF |
2007 | - | DSB ML Regionaltog udrangeres og Lokalbanen A/S indsætter Lint togsæt. ML ophugges i 2010 |
2007 | - | Railion Danmark A/S bliver omdøbt til Railion Scandinavia A/S |
2007 | - | De første BR185 indsættes i drift. De er udstyret med dansk/svensk ATC og tysk indusi |
2008 | - | DSB IC4 MG sat i drift mellem København H og Aalborg som lyntog |
2008 | - | Nordjydske Jernbaners YM, YP, MX´ere M9-11 (sælges til Contec) og MY M17 (sælges til CFL) udtages af drift |
2008 | - | Hectorrail indsætter de første BR241 i transitgodsdriften via DK |
Epoke VI - 2009-2015
Udenlanske selskaber kommer rigtigt i spil hvad angår den gennemkørende godstrafik.
Enkelte selskaber mister licens til kørsel i Danmark, hvilket giver øget trafik fra andre selskaber.
Dobbeltspors udbygning mellem Vojens og Vamdrup i 2014/2015, gør at godstog omledes via Esbjerg-Tønder-Niebüll. Mellem Tyskland og Esbjerg indsættes tyske Ludmilla.
Highlights fra perioden;
2009 | - | De sidste Bn, Bnoi og ABns udrangeres |
2009 | - | Enkelte DSB IR4 ER og alle ET togsæt overdrages til DSBFirst |
2009 | - | Railion Scandinavia A/S bliver omdøbt til DB-Schenker Rail Scandinavia A/S |
2009 | - | Regionstoget A/S opstår ved fusion mellem Vestsjællands Lokalbaner A/S, Østbanen A/S og Lollandsbanen. Selskabet råder over rangertraktorer, 3 MX, 13 MF sæt og 16 Lint sæt |
2010-2011 | - | MK, MZ og Köf ved DB-Schenker Rail Scandinavia A/S får påmonteret DB kiks |
2010 | - | De første litra EG ved DB-Schenker Rail Scandinavia A/S får påmonteret rød folie i DB look |
2010 | - | DSB IC4 MG sat i drift mellem Århus og Esbjerg |
2011 | - | Hectorrail indsætter yderligere 2 stk BR241 lokomotiver i transitgodsdriften via DK. Således har Hectorrail nu 12 lokomotivertil transitdriften |
2012 | - | DSB IC2 MP sat i drift mellem Kolding og Vejle |
2012 | - | TX-Logistik indsætter de første BR185 lokomotiver i drift. Disse er udstyret med dansk/svensk ATC og tysk indusi |
2014 | - | Alle DB-Schenker litra EG har nu fået påsat rød folie. EG3104 og EG3112 er de sidste der får rød folie i 2014 |
2014 | - | TX-Logistik indsætter yderligere 2 stk lokomotiver, således har TXL nu 6 lokomotiver i drift med dansk/svensk ATC og tysk indusi |
2014 | - | I juli indsættes BR232/233 Ludmilla til at køre godstog på strækningen Hamborg via Tønder til Esbjerg. Godstog køres Esbjerg-Fredericia af MZiv |
2014 | - | 5-9 august indsættes TMZ1419 til at trække Hectorrail godstog og MY1134+MX1008 til at trække TXL godstog mellem Padborg og Kolding |
2014 | - | 5-9-august trækkes alle DB-Schenker godstog at CFL MY/MX, NEG MZIII og DB-MZiv mellem Padborg og Taulov/Fredericia |
2014 | - | CNL nattog indstilles ved køreplansskifte efterår 2014 |
2015 | - | I juli indsættes BR232/BR233 Ludmilla til at køre godstog på strækningen Hamborg via Tønder til Esbjerg. Godstog Esbjerg-Fredericia køres af MZiv |
2015 | - | Hectorrail indlejer MY1154, MZ1419 og NOB 245 204 til at trække deres godstog mellem Padborg og Taulov |
2015 | - | I september indsættes BR232/233 Ludmilla til at køre enkelte godstog på strækningen Hamborg via Tønder til Esbjerg grundet broarbejde ved Rendsborg. Godstog køres Esbjerg-Fredericia af MZiv. |
2015 | - | TXL mister deres sikkerhedscertificering i DK og al kørsel med TXL materiel indstilles. |
2015 | - | EC med ICE-TD fra Aarhus til Hamborg/Berlin indstilles ved køreplansskifte 12 december |
Epoke VI - 2016-
ERTMS vælges som fremtidens signalsystem i Danmark.
Enkelte strækninger som nord for Ålborg, ARRIVA i vest og den nye strækning via Køge, får ERTMS som de første.
2022 - DSB kører alle regionaltog og EC med Vectron.
2024 - De gennemkørende tog fra Hectorrail, GreenCargo og TXL køres ligeledes med Vectron.
2016 | - | DSB opgiver drift med IC2 og udrangerer alle sæt |
2016 | - | DB-Schenker Scandinavia A/S bliver omdøbt til DB-Cargo Scandinavia A/S |
2016 | - | CFL MY1146 trækker den 14 oktober DSB ME1528 og ME1533 fra Aarhus til København i nyt rødt DSB look |
2017 | - | DSB ME1536 trækker den 30 marts EA3007 fra Aarhus til København i nyt rødt DSB look |
2017 | - | DSB sælger enkelte IC2 togsæt til Astra Trans Carpatic i Rumænien |
2017 | - | DB 185 324-8 - folie "BODE" |
2017 | - | DB 185 401-7 - folie "Das ist grün" |
2018 | - | DB Cargo MZ1459 bliver malet verkehrsrot i Sverige |
2018 | - | DB-Cargo Scandinavia A/S og GreenCargo afbryder samarbejdet |
2018 | - | GreenCargo påbegynder kørsel i Danmark. Herunder godstog mellem Malmö og Kolding |
2019 | - | DSB MR udrangeres |
2019 | - | Nedlukning for kørsel med trailere over storebælt januar - marts |
2019 | - | TXL generhverver deres sikkerhedscertificering for DK, men ingen kørsler med TXL materiel i 2019 |
2019 | - | DSB MF51 bliver lakeret rød |
2019 | - | DB MZ1449 bliver malet verkehrsrot |
2019 | - | CFL mister licens til at køre i DK |
2019-2020 | - | DB EG bliver helrøde. Alle spor efter GreenCargo samarbejde fjernes |
2020 | - | DSB MQ togsæt afhændes til Midtjydske Jernbaner og ARRIVA a´da DSB mister driften på flere sidebaner. |
2020 | - | DSB sælger flere IC2 sæt til Rumænien |
2020 | - | TXL 185 407-4 kører en stamme bærevogne fra Padborg til Sverige, hvor de ombyttes med en tilsvarede stamme bærevogne som skal til Italien for revision. |
2020 | - | DSB EA3004 overgår til Danmarks Jernbanemuseum |
2020 | - | Dispensation for kørsel med op til 3 ME lokomotiver i følgende oprangering på Storstrømsbroen; ME – 3-4 vogne – ME – 3-4 vogne - ME |
2020 | - | DB kører spånpladetog med Contec lok, CFL lok og DB MZiv |
2020 | - | CFL generhverver deres licens til at køre i DK |
2020 | - | DSBM MZ1401 kører tur til Es inden revisionsdato udløber |
2020 | - | DSB indsætter litra EB i drift |
2021 | - | DSB påbegynder salg af litra ME |
2021 | - | Nedlukning for kørsel med trailere fra februar |
2021 | - | Første kongetog med EB - turen gik til Kolding |
2021 | - | Oplukning for kørsel af trailere fra juni |
2021 | - | DB MZ1457 bliver malet verkehrsrot |
2021 | - | Efter flere forsøg, kommer ER30 endelig i drift med rød folie |
2021 | - | Tankcontainertanktog til Esbjerg opstart august |
2021 | - | CFL kører MAERSK containertog fra Kina, fra Padborg til Taulov |
2021 | - | DSB ER sæt lakering rød/sort påbegyndes |
2021 | - | DSB udrangerer resterende litra ME |
2022 | - | Snälltåget kører skitog med BR241 fra Hectorrail |
2022 | - | DB-Cargo overtager godstogene mellem Malmö og Kolding fra GreenCargo |
2022 | - | SJ kører nattog gennem DK. Operatør i DK er Hectorrail |
2022 | - | DB-Cargo lejer TMe 1524 (folie Snedronningen), TMe1526 (folie De Vilde Svaner) og TMe 1533 (folie Den Lille Havfrue) af Re-Finance AB |
2022 | - | Contec-Rail lejer TMe 1530 af Re-Finance AB |
2022 | - | DB 185 326-3 - folie "Climate Hero" |
2022 | - | DB MZ1453 bliver malet verkehrsrot |
2023 | - | Contec-Rail lejer TMe 1535 af Re-Finance AB |
2023 | - | DSB afprøver nyt design med røde døre på dobbeltdækker vogne |
2023 | - | DSB Vectron + DB IC1 vogne overtager kørsel til/fra Hamborg |
2023 | - | Sommer - Snälltåget kører nattog mellem Fredericia og Berlin/Østrig |
2023 | - | NATO kører militærtog fra Århus og Esbjerg til udskiftning i Østeuropa |
2024 | - | GreenCargo, TX-Logistik, Hectorrail indsætter Vectron i deres trafik via Danmark |
2024 | - | ARRIVA tog skifter navn til GoCollective |
2024 | - | DB-Cargo kører testtog til Hirtshavn terminal |
2024 | - | TX-Logistik 185 407 + 185 408 overgår til Viking Rail |
2024 | - | ERTMS indføres på flere strækninger og dagslyssignaler fjernes på berørte strækninger |